En toen hadden we een auto..... - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marit Heemsbergen - WaarBenJij.nu En toen hadden we een auto..... - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marit Heemsbergen - WaarBenJij.nu

En toen hadden we een auto.....

Door: Marit

Blijf op de hoogte en volg Marit

04 December 2015 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Nieuw-Zeeland...... Wauw!!
Mijn reis begon op het Noordereiland in Auckland. Ik zou met de Stray nus reizen. Dat is een hop-on/hop-off bus. Klinkt super! Eerst helemaal naar het noorden. In Paihia verbleven en met een dagtrip naar Cape Reinga, het noordelijkste puntje van Nieuw-Zeeland. Hier komen de Tasman ocean en de Pacific ocean bij elkaar. super! Maar hier begon Stray al te irriteren.... Ik kon of eerder dan gepland verder gaan, of een week in Paihia zitten. De bus zat vol.... Dan maar eerder. In Waitomo door grotten gelopen en gevaren om naar de glowwormen te kijken. Prachtig, honderden felle lichtjes om je heen. Rotorua was een heel leuk stadje, maar ooooowww wat stinkt het daar!! Ze hebben daar een heleboel natuurlijk mudpoules en gaten met kokend, stinkend water. Super om te zien, maar die lucht.......

Uiteindelijk was ik samen met een ander meisje met de Stray bus gestrand in Taupo. De bus zat constant vol, als je er af hopte. Het beste was om op de bus te blijven en overal heel snel langs te gaan. Zij deden met de bus het hele noordereiland in 7 dagen! Daar had ik dus geen zin in. Dan maar liften.... We gingen van Taupo naar het National park liften. Best een eindje en wij dachten als we daar nou vroeg gaan staan, maken we de meeste kans. De volgende ochtend om 8 uur liepen we de enige winkel die toen al open was binnen om te vragen naar een stuk karton. Zo gezegd, zo gedaan. Hup en daar gingen we. Langs de weg, de een met het stuk karton de ander die haar duimen opsteekt of even een gek dansje doet. 10 minute later..... Hee stopt die nou ?! Ja! Een man die ons wel naar een betere plek wilde brengen langs de highway. Oke top! Een half uur later stonden we met ons bordje en twee duimen in de lucht langs de highway. Maar ook daar stonden we niet lang, want na een kwartier stopte er een schotse reiziger. Hij was op weg naar Wellington, maar wilde wel een stukje omrijden om ons bij het National park af te zetten. Nou oke, om 11.30 uur warden voor een hostel in het National park afgezet. Uhh oke dit hadden we niet verwacht:)

Met de Stray bus ben ik toen naar Wellington gegaan. Van daaruit ging de ferry naar het Picton, het zuidereiland. Het was koud en wat regenachtig op de ferry, maarja ik wilde toch het dek op. En maar goed ook, want ik zag een groep dolfijnen op de golven van de ferry spelen! In Picton aangekomen dachten we voor de volgende dag de Stray bus te hebben geboekt. De volgende dag gingen we naar de Stray bus. Ik was voor de ene helft van de reis in gepland en zij voor de andere helft..... Daar hebben we dus niks aan. We hebben onze spullen gepakt en zijn gaan liften. Op naar Nelson. Uiteindelijk hadden we een lift van een Nederlandse man die al 8 jaar in Nieuw-Zeeland woont! Nelson was echt een heel leuk stadje! Vanuit daar hebben we een dagtour gedaan naar het Abel Tasman national park. Was heel mooi, alleen jammer dat het zo regende. Maar het was een hele mooie wandeling! We hadden besloten de Stray bus aan de kant te zetten en verder te liften. Dus op naar Westport. Het was best ver, dus we hadden ook Murchison op ons bordje geschreven. Al snel hadden we een lift naar de highway. Daar warden we afgezet tegenover een garage... Hmmm toch maar even bij die auto's kijken. We konden een auto kopen voor 1000 dollar. Een oud wagentje, dat nog gecheckt moest worden. Nou dat ging ons toch te veel geld kosten. Hehe er stopt een auto! Oke, we hebben daar misschien een half uurtje gestaan :) Een echtpaar dat in Murchison woonde wilde ons daar wel afzetten. Dan konden we vanaf daar verder naar Westport.

Na een tijdje te hebben gereden en een heleboel te hebben gekletst, vroegen die mensen of we het misschien leuk vonden om een nachtje bij hun op de boerderij te komen slapen. ....uh.... Wij keken elkaar met een big smile aan en wisten het antwoord al. Ze zeiden nog dat we het niet nu hoefden te beslissen en we best even met elkaar mochten overleggen. Maar we zeiden lachend en vol verbazing dat dat niet hoefde. Zo verbleven we dus op een deerfarm (rendieren) in Murchison bij Tony en Sarah. 30 kilometer van de dichtsbijzijnde winkels af. Het was super! We keken onze ogen uit. Er was zoveel ruimte en een prachtig uitzicht! alleen maar heuvels om je heen. Uiteindelijk zijn we daar 3 nachten gebleven. We hebben heerlijk allebei in een eigen kamer geslapen, geholpen op de farm en gespeeld met de honden. We mochten zelf hun auto meenemen om de stad van Murchison te ontdekken. Leuk, klein stadje. 3 dagen later redden we met een auto naar Westport...... rara hoe kan dat?? We gingen met Tony en Sarah bij 2 auto's kijken, maar uiteindelijk werd het ons toch te duur en konden we het niet doen. De avond voordat we de volgende ochtend weer langs de weg zouden gaan staan, zeiden ze dat hun de auto gingen kopen voor hun zoon. Wij mochten hem dan voor 3 weken van hun huren voor een klein prijsje. Uhh wauw weer sprakeloos en ontzettend blij! Fantastisch!! Een paar dagen later zaten we dus met een big smile in de auto en redden we weg.
Onze eerste stop was in Westport. Er was daar niet zo heel veel te doen, dus de volgende ochtend reden we weer verder. Maar eerst reden we naar een surfspot om een paar uur te surfen. Superleuk! De zee was wat wild, maar het ging best goed! :D Zo zijn we de westkust afgereden. We zijn bij de Franz Josef gletsjer geweest. Die konden we niet heel goed zien door de bewolking. Daarna zijn we ook bij de Rob Roy gletsjer geweest. Toen was het beter weer. Echt bizar, we konden heel dicht bij de gletsjes komen. Zo raar om te zien hoe het groen over gaat in sneeuw.... En overal gigantische watervallen. Er valt zoveel water langs die bergen naar beneden! Gisteren hebben we een cruise in Milford sound gedaan. Naast de boot waren spelende dolfijnen en op de rotsen grote zeehonden families. Grote watervallen en prachtige landschappen. Inmiddels zitten we in Dunedin en hebben we nog 2 weken om langs de oostkust te crossen met onze auto.:D

Dusja toen hadden we een auto :D :D

Liefs Marit

• 04 December 2015 - 11:13

Gert:

Hee marit wat een avonturen weer allemaal, geweldig. Ik kan alleen dat plaatsje Murchison niet vinden. Waar ligt dat vlakbij? Kus pap

• 04 December 2015 - 11:33

Gert:

Kheb het plaatsje gevonden vlakbij een grote rivier alleen de farm heb ik niet kunnen ontdekken wel allerlei andere belangrijke gebouwen zoals de ponnyclub en een bank b.v.

• 04 December 2015 - 15:44

Martijn:

Hey Marit,

Wil je a.u.b. zo snel mogelijk stoppen met deze verhalen? Wij achterblijvers beginnen een hekel te krijgen aan ons saaie leventje ;-)

Nee hoor, het is je gegund! Het klinkt geweldig, kleine avonturier die je bent!
    Geniet nog héééél veel van de laatste weken, het is voorbij voordat je het beseft.

Liefs,

Martijn

• 04 December 2015 - 17:59

Monique:

Het ziet er allemaal weer prachtig uit en wel weer avontuurlijke dingen gedaan ;).